camillajarnedal.blogg.se

Det här med utevistelse och sånt...
Detta är ju ständigt ett hett ämne.
Ska hästarna hållas inomhus invirade i bubbelplast, eller ska de släppas lösa utan täcken och vara ute dygnet runt, året runt?
Ska de ha fri tillgång på mat, en "all you can eat"-buffé, eller ska de få maten i portioner noggrant vägda på grammet och sammansatta av en kemist som stått och måttat mineralerna?
Ska de gå i blandflock? Könsindelat? I stor flock? eller ensamma?
 
Eller?
 
Eller ska man anpassa efter individen?
 
 
Jag har haft mina hästar på flera olika sätt. Jag har haft hästarna ihop i blandflock, jag har haft dem ensamma i SMÅ hagar, jag har haft dem ensamma i större hagar och jag har haft dem ihop med en mindre valack-/eller stogrupper. De har gått ute halvdagar eller "minst 12h".
Jag har inte haft någon av mina på fri tillgång på grovfoder i hagen, Calle -min stora svarta som inte finns i livet längre, han hade kunnat vara en kandidat för fri tillgång på grovfoder. Han var en sån där som du kunde ösa i mat och han var som finast i kroppen efter sommarbete på kraftigt bete + stödfodring av både hö och kraftfoder. Hottie -min lilla fux, är en sån där som sväller bara av att titta på mat och har därför fått sin mat mer portionerad. Jag är inget fan av slowfeedingnäten, det är en god idé helt klart men jag ser flertalet risker med dem; ätställning, slitage på tänder och nacke, risken att fastna(!) -jag har tagit loss en häst ur sitt nät, liggande på rygg i boxen -bara tur att det var folk i stallet....
Jag har inte stått uppstallad på något ställe där fri tillgång erbjudits, men jag har istället satsat på stora högivor -framförallt på kvällen och lunchen, när det är lite längre till nästa mål + minst fodring 4ggr/dag. 
 
Idag har jag stallplats på ett stall där hästarna går ut 07:30 och insläppet följer ljuset någorlunda (tidigare in på vintern och sent på sommaren). De har även stora hagar.
Jag har bara stått där i vinter än så länge och då gick de ute till 17-18, jag själv fick ta in min Calle vid 17 när jag kommit från jobbet då han ville in då. Vaddå ville in?? kom inte och förmänskliga hästen! Jo, MIN häst lämnade flocken (ja, han gick med 5 valackkompisar) och stod antingen vid grinden, eller idiotsprang tills någon hämtade honom, när klockan passerade 17. Under de månader han stod i stallet hände det 2-3 gånger att han inte lämnade flocken och kom till grinden kl 17, och dessa dagar hämtades han inte in då heller utan jag lät honom gå kvar då jag ville lära honom att gå kvar längre. 
De brukar kunna lära sig att rutiner som ändras, och särskilt såna här saker, men han accepterade inte detta på den tiden han stod i stallet. Han visade sådana här tendenser tidigare under åren jag hade honom, och ja -det ledde till allvarliga skador tyvärr. Han sprang sönder sig om man inte passade honom. 
 
 
 
Min första stora häst, som när hon kom inte ens åt gräs utan stod mitt i gräshagen och stirrade (den vi köpte henne av var av åsikten att "ridhästar har man inte i hage eller med sällskap"), hon lärde sig efter ett par veckor att uppskatta hagen, och trots hennes mycket nerviga temperament som inte var att leka med så var hon aldrig orolig i hagen. Mitt sto Hottie är inte heller en sån där "springare", hon trivs i hagen -det enda som kan få henne att tappa tålamodet är om det är mycket bitande insekter. 
 
Hm, mycket svammel senare.....
 
 
Mina hästar:
 
- Jag vill ha dem i hage. Jag vill även att man har lite flexibilitet, skulle det vara ett sjukhelsikes väder så kan de komma in lite tidigare än den "satta" tiden, och samma åt andra hållet -är vädret fantastiskt så får de gå kvar ute (har varit med om rutiner där de SKA stå ute i det otrevligaste vädret man kan tänka sig, bara för att.... Eller så åker de in prick klockan X trots att solen strålar -bara för att....
 
- Jag vill inte ha dem i stora flockar eller blandflockar, men med ett par kompisar som de funkar bra med. Gillar inte när man inte har alternativ utan slänger ihop ett gäng hästar -för att de ska minsann gå i flock. Ett bra ihopmatchat gäng är A och O. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress