camillajarnedal.blogg.se

onsdag
God förmiddag!
En ganska ruggig morgon idag, eller ja -nästan 10 grader, men det var blött och otrevligt imorse, men nu börjar solen titta fram lite. 
Igår blev Ida skodd och sen red vi ett litet mjukgörande pass, hade tänkt vara ute men tog inne ändå för hon har stått ett par dagar och då vet man inte hur mycket fräs det är i henne ;)
Hon gick faktiskt helt ok igår, inte riktigt lika tjurig som hon varit ett tag nu. Det fanns där men var ändå liite mildare. Skönt.
idag får vi se vad vi gör, är det uppehåll när jag slutat jobba så kanske vi rider ute. Ska försöka hänga på nån stabil häst ut nån dag med. Har också en plan om att leda iväg Ida och sen hoppa upp och rida hem, det borde ju funka? Lite draghjälp hemåt sådär :p
 
Nu ska jag snart åka iväg och äta lunch med mina kollegor, sushi blir det idag :D Ska även passa på och lämna in ett schabrak -ska sy på ett par remmar där fram (vad heter de ens?), alltså de här
Det är mitt tävlingsschabrak som inte har såna, och då glider det bak -så nu gör jag slag i saken och fixar till det.
 
Det är vad som händer idag!
 
 
Lina

Hur beter hon sig när hon är tjurig? Min häst har också tendens till att sura ihop ibland så det är så intressant att läsa om andra som kan få samma/liknande problem. Är så sällan någon skriver om sånna detaljer, så jag tror ibland att jag är ensam om det. Haha.
Supersmart att gå bort och rida hemåt! Det gjorde jag i början när min skulle ridas ut också :)

Svar: Ida är vanligtvis en av de mest arbetsvilliga och "o-märriga" hästar jag vet så det blir väldigt tydligt för mig att det är nåt hon inte är bekväm med. Hon visar inget när jag sitter upp men när jag har skrittat en bit (på långa tyglar) så lägger hon öronen och stannar/hotar att kicka eller resa sig. Sen vill hon inte börja trava men när jag väl fått henne att trava så släpper det efter en bit. Nu har hon varit lite bättre de senaste två passen men jag ska in till klinik på tisdag för att kolla igenom henne -just för att det är så olikt henne och jag känner att det är viktigt att ta på allvar.
Eller hur, jag måste testa det. Ida är väldigt ovan vid att gå ut och blir osäker -och jag tänker att det kanske minskar risken för stopp eller vändningar om man rider hemåt (hon går lätt med om man leder henne). Värt att testa iallafall ;)
camillajarnedal.blogg.se

Lina

Vad tråkigt, då förstår jag att du vill kolla upp henne. Hoppas dom hittar en anledning men som ändå är något "enkelt"!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress