camillajarnedal.blogg.se

Skritt -svårt?
Skritt, det är det enklaste av allt va... eller?
 
Nej, faktiskt inte skulle jag vilja säga. Att åka i skritt är inte vidare svårt, men att rida en bra skritt -det är desto klurigare.
Har man en lite segare häst så får man arbeta med att få in mer energi, väcka upp hästen utan att den säger "okejdå!" och travar iväg. Och sitter man på en häst som har närmare till spänning och lite högt energipåslag så är det svåraste att få komma intill med benen utan att man hamnar uppe bland molnen.
 
Mitt bästa (och flummigaste) tips när det gäller skritt på en hetare häst (och egentligen ridningen överhuvudtaget) är att försöka lära dig att ”nolla” dig själv, få kontroll över din egen energinivå -alltså det låter jätteflummigt men det funkar. Man får försöka tömma huvudet och vara lite "kall", för mycket fokus får en väldigt fokuserad häst som letar nya direktiv och när det inte kommer något mer spännande än att skritta *dööööden* så kan man få lite extrakonster som inte betalar sig på dressyrbanan -egna gångarter och sådär ;)
 
Sedan i mindre flummiga termer så kan det fungera bra att rida ganska små åttvolter, att vända varje gång hästen är på g att takta till och allteftersom kunna komma om med benen trots taggad häst. Även lååånga skänkelvikningar längs långsidan, eller flytta ut rumpan på volten. Jag tycker iallafall att man har lite bättre kontroll över stegen på böjt spår och snabbare kan bryta innan de slår över i att börja takta.
 
Och sedan det lite okonventionella tipset: inte för många övergångar! En ”vanlig” häst vill du skärpa uppmärksamheten hos, inte hos en sån här där energin sprutar ur öronen.
Dessa tankar hämtar jag från erfarenheten av min första storhäst som knappt hade gångarten skritt till att börja med, det tog månader innan hon skrittade mer än 2 steg i taget. Och skritten har alltid varit hennes svåraste grej sedan med. På henne lärde jag mig det där med energin/att nolla mig, hade man inte koll på sig själv hamnade man bland molnen.
Fröken Räserfräs...
 
Även på en lite lugnare häst kan de här vändningarna vara till hjälp. Min häst Hottie har haft en stor skritt, mycket övertramp och sådär. Svårigheten på henne har varit att när man kortat upp skritten så har hon haft lätt för att tappa takten. Då genom att göra små serpentiner, åttvolter och mycket flyttande för skänkeln så har jag kunnat påverka henne och "styra ut" skritten så att hon bibehållit takten.
 
Ida som hade en normal skritt red jag tempoväxlingar i skritt på. Jag övade att samla skritten och sen länga ut, och det är svårt! I början tyckte hon att jag var jättekonstig som kom där och störde hennes skritt - men det var just det jag var ute efter, att rubba hennes invanda lunk och kunna ändra den. Alltså även skritten måste vara elastisk och gå att både korta och länga. Såå, vi har samlat korta bitar och sen gasat ur det (så mycket man nu kan gasa i skritt, haha), och sedan gjort en upptagning och samlat en kort bit -och sen gasat ut på en diagonal för att rida en ökad skritt. Jättenyttigt!
 
 
Karoline

Jag tycker inte att det låter flummigt just eftersom vi lätt överför våra energier till djuren. Sen är det nog även lätt att spänna sig omedvetet om man är väldigt fokuserad och tänker på hur det borde vara, istället för att bara vara och ta det därifrån.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress