camillajarnedal.blogg.se

Tisdagkväll
Hello,
Igår var det full fart med lägenhetsvisning efter jobbet och sedan stallet på hemvägen. Red en kort stund bara för att stämma av efter söndagens ridning och hon hade nog lite träningsvärk. Hon var inte superglad igår utan var rätt tjurig men vi avslutade med en travvända i ok flyt.
 
Idag tog jag henne i paddocken med först lite uppvärmning på lina. Sen skrittade jag uppsuttet och upprepade dagens mantra "oj vad behagligt vi har det..." högt för oss själva ;) Skrittade ok med bara ett sammanbrott där hon tvärstannade, backade och kickade med ena bak -för säkerhets skull liksom-
Jag satt bara stilla, parerade när hon svängde iväg och bad henne sen skritta vidare. Efter ett tag i skritten började hon själv göra små travförsök men då bromsade jag och sa nej, vi ska inte trava än. Hon försökte ett par gånger och sedan bad jag henne om trav. Fick den vanliga travreaktionen där hon blir superspänd men smackade bara på och gav helt fria tyglar. Efter något försök så travade hon iväg. Hon fick trava med huvudet precis där hon ville och till en början var det med huvudet rakt upp och allt åt alla håll, men efter en liten stund så började hon söka sig nedåt och leta efter kontakten igen. Travade en stund med lite varvbyten och övergångar utan katastrofer. Faktiskt var hon på hugget och inte särskilt skrittsugen utan ville trava mer. Gjorde en fin övergång till trav och sen när hon travat en bit saktade jag av och hoppade av -nöjd för dagen, mer ville jag inte göra. Det är bättre att överraska henne med "va?! redan klara?" än att köra på lite för mycket och riskera att få börja om för att det kört ihop sig.
 
Ska försöka hänga på något lugnt sällskap ut snart, mitt tilltänkta sällskap har tyvärr haft en sårskada i hoven och har därför bara kunnat gå på en viss ridväg där det är helt torrt -och den vägen är alldeles för spännande för en premiärtur (trafikerad väg, gård med massa kor osv) men nu torkar det upp så vi kan gå en annan väg istället.
 
----
Nu ska jag hänga tvätt och snart gå och lägga mig, ny dag imorgon!
Caroline och unghästen Stina

Blir så glad av den här läsningen. Jag skulle också velat vara häst hos dig. Göra enkla grejer och få avsluta när det går som bäst: tillits- och självförtroendeboost!

Måste öva själv på mantrat. Även om hela mitt väsen skriker tvärtom ibland ;)

Svar: Här jobbar vi med empowerment och enkla uppgifter under glada tillrop :p "kom igen, nu jäklar tar vi ett varv runt fyrkantspåret! I trav! :O". Nä men skämt åsido, i ridningen är det helt enkelt nödvändigt. Och som sagt att överraska henne med hur lite krav det faktiskt var och få henne att våga prova.

Mantrat är viktigt - om inte annat så för att man själv spänner av om man pratar ;) innan har jag haft stallägaren gående bredvid och så har jag bara babblat på, Nelli har lyssnat på dösnacket - och vips har vi travat. Jag gör på samma sätt när jag sitter upp på en ny och lite opålitlig häst -pratar oavbrutet med den som står på marken, för att distrahera både hästen och mig själv.
camillajarnedal.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress