camillajarnedal.blogg.se

Utflykt
Idag var det inplanerat en liten utflykt för träning/ridhjälp. Som jag skrev i förrgår var jag lite tveksam till om det var värt att ge sig iväg eftersom hon varit så tjurig ett par dagar men vi bestämde oss för att åka ändå - om inte annat så för att testa på åkandet, och jag är glad att vi åkte!
 
Vi skulle åka till min kompis Tina som är en duktig ryttare, jag har diskuterat med henne ett tag och bett henne om hjälp. Hon är utbildad beridare med 3 år i Tyskland i bagaget och så går hon tränarutbildning nu. Nu håller hon till på en anläggning inte allt för långt ifrån oss så det var inte sånt stort projekt att dra iväg idag. Jag var på plats i god tid för att hinna med viktiga saker som att tvätta skimmelsvansen (:p) -hon är dessutom brunstig... Lastningen tog sådär 5 min, hon blev lite överraskad och undrade nog vart vi skulle men efter lite diskussion så klev hon på och upptäckte till sin lycka att det fanns godis därinne.
 
Väl på plats på anläggingen så skrittade vi fram ute i paddocken i solen, men eftersom det var ganska djupt underlag där så gick vi in i ridhuset istället där det var fastare. Tina hoppade upp och började känna på henne i skritten vilket fungerade bra. Den största svårigheten/känsligaste momentet är övergången till trav och det var det idag med - då blir Nelli osäker och spänd vilket kan trigga att hon slår. Fokuset idag var bara att hon skulle gå fram och Tina fick känna på ett par gånger när det körde ihop sig, men hon är såpass stadig i sitsen och snabb att parera så de tillfällena löste sig ändå snabbt. I galoppen så var rumpan lite överallt i särskilt fattningarna men när hon fick rulla på så galopperade hon fint. Över lag så tyckte jag att det gick riktigt bra, det var roligt att stå på marken och se Nelli riden, speciellt de längre bitarna när hon slappnade av och visade hur fin hon faktiskt är.
 
Syftet med dagens ridning var inte att Tina skulle "uppfostra" Nelli eller "sätta henne på plats" utan att hjälpa mig eftersom hon helt enkelt rider bättre. Jag var lite nervös att Nelli skulle bli riktigt förbannad och jag tror att hade man försökt sätta henne på plats eller gått i clinch med henne så tror jag inte det hade blivit bra, det hade nog kunnat bli ännu värre då. Tina tog henne på ett sätt som funkade, hon var rak och tydlig men "släppte" även i rätt ögonblick så att Nelli inte blev trängd. Vi delade uppfattningen om att det är en känslig häst som har blivit ganska missförstådd i sitt liv och därför är i försvarsställning så fort någon kommer upp på ryggen - men hon kan bli jätterolig när hon vågar slappna av mer.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress