camillajarnedal.blogg.se

Del 3: Famous Grouse och Perth
Som jag nämnde innan hade vi lite krångel med rummet, och det fortsatte. På tisdagen bytte vi rum till ett tredje på samma hotell pga att det rummet vi hade var bokat. Fick ett rum som nog hade en och annan mögelfläck under heltäckningsmattan om man säger så. Blä.
Onsdag morgon vaknade vi till ösregn och det var en nästan decimeterdjup sjö utanför hotelldörren som man fick trixa sig förbi för att komma till bilen.
Denna dag blev det inomhusaktivitet och vi åkte till staden Crieff och besökte Famous Grouse, Whiskeydestilleri. Intressant faktiskt att se processen och hela hantverket - de gjorde det mesta för hand fortfarande.

Efter detta brummade vi vidare till Perth, och där startade boendeprocessen om igen. Vi hade kollat upp ett gäng hotell och så gick vi runt och kollade läget. Bilen var avlämnad i ett parkeringshus och där fick den bo de kommande två dagarna (och jag drömde mardrömmar om att någon skulle sabotera bilen...). Vi människor fick till sist bo på the Salutation Hotel, och även här var det jag och Calle som fick det knasiga rummet. Vårt rum var som en bunker, det var återigen 100 grader varmt men som grädde på moset var det ett liiiiiitet halvfönster liksom, så det var ja - som att kliva in i en bunker. Lite gnäll senare hade vi ett rum med normal temperatur och normalt ljusinsläpp. Onsdagskvällen blev lugn, vi fokuserade mest på boende och sedan middag på en trevlig pub - Twa Tams.
Torsdagen delade vi på oss och resesällskapet gick på en vandring till medan jag och Calle vandrade runt i staden. Vid lunchtid möttes vi upp och köpte med oss mat som vi åt i en park.

Dagens aktivitet blev ett besök på The Black Watch Castle & Museum. The Black Watch (The Royal Highland Regiment) är det skotska regementet och går långt tillbaka i tiden. När vi kom dit så hade de guidade turerna slutat för dagen, men då ryckte Gordon in. Gordon var en äldre herre som var volontär på muséet, och han tog på sig att ta oss fyra på en egen guidad tur. Turen ska ta en timme men vi fick nästan två timmar. Gordon var mycket engagerad i The Black Watch ;) Mycket bra tur iallafall och vi skrattade mycket på vägen.

Torsdagskvällen avrundades på Pig'halle, en fransk restaurang.

Och sen, ja sen var det dags att packa sina prylar och fredag morgon styrde vi kosan tillbaka till Edinburgh och hyrbilsfirman. Där var det en skräckinjagande man som undersökte varenda millimeter av bilen och hade han haft en lupp så hade han lätt använt den. Vi blev godkända iallafall och släpptes iväg till flygplatsen i en taxi. Landade i Göteborg vid 15:40 och ja, nu är jag hemma i vardagen igen. En sista semestervecka och sen drar jobbet igång.