camillajarnedal.blogg.se

Inte så lätt
Jahopp, då var det dags för ett par steg bakåt. 
Igår var vi som sagt ute och traskade i skogen i lugn och ro, och idag tänkte jag ta en vända i paddocken. Idag testade jag med hackamore eftersom jag anar att hon är lite vass i munnen - och sen när hon har varit hos tandläkaren kanske de vill att vi ska rida på det en liten period efteråt, sååå lika bra att prova. Jag hade även en tanke om att "störa" henne mindre på hacket (ponnyhack med läderrem under hakan, inte kedja). Märkte när jag skrittade fram henne att hon svischade en del med svansen redan när jag promenerade, och det brukar hon inte göra. Satt upp och skrittade uppsuttet och det gick ok. 
 
När jag tog trav så ville hon inte gå fram, spände sig så som hon gjort innan och sen slog hon ordentligt. Okej? Där funderade jag på om det var hacket som störde henne eller om det var något annat, så jag gick in och bytte till hennes vanliga träns och bett. Ut igen och så longerade jag henne en kort sväng för att få igång henne framåt. 
Satt upp och skrittade iväg, gick ok en bit och sen slog hon igen. "Ålade" sig och gick emot. Sen gick hon fram igen och jag tog trav. Inget flyt i övergången utan hon blev spänd och så - men jag släppte bara fram henne och så fick hon mestrava tills hon släppte mer själv. Travade runt och fick ganska bra flyt, men sen stannade hon och slog. Fick fram henne igen och i högervarvet ville hon inte gå rakt utan tvärade - och blir sur när man försöker räta ut henne. Gjorde på samma sätt som jag gjort förut när jag var såhär, jag ignorerar hennes krumbukter och travar bara på - målet är att få en avslappnad sträcka åt båda hållen. När jag lyckats med det och hon travade avspänt så avslutade jag.
 
Det är riktigt svårt för jag kan inte se mönstret i vad som utlöser detta (eller vad som får de bra dagarna att funka heller för den delen) hon har gått väldigt avspänt i dressyrarbetet ett par dagar, det mesta har funkat och sen *bam!* Tillbaka igen.
 
Well, har en bokad tid på klinik för tandvård och equiterapeut. Ska ringa och antingen lägga till, eller byta bort ET-tiden till en veterinärtid . Jag MÅSTE veta om det är nåt fysiskt fel på henne, för att veta vad jag kan kräva och förvänta mig. Är hon frisk så är det ju "bara" så att hon behöver tid och att det kommer komma såna här bakslag ibland. Men jag måste ju veta. 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress