camillajarnedal.blogg.se

Förklaring
Jag fick en fråga om Nelli häromdagen och kom på att jag nog faktiskt inte förklarat vad som hänt, händer osv.
Frågan var:
 
Hur går det med Nelli? Är hon behandlad för något så hon vilar för det, eller är hon under någon utredning?
 
I somras var vi ju iväg med henne till klinik för att undersöka om det fanns några fysiska/medicinska orsaker till att hon var så svår och "ojämn" i ridningen som hon varit. Efter utredning framkom att det mycket riktigt fanns orsaker till att hon är som hon är. Hon har cervikal vertebral stenos - förträngningar på flera ställen i halskotpelaren (alltså att kotkanalen är för trång - tryck på ryggmärg och nerver) och att hennes svårigheter i ridningen högst troligt är smärtutlösta. Hon har även neurologiska avvikelser.
 
Hon är inte riden sedan klinikbesöket och ridprovet där, jag longerar henne och jobbar från marken för att sysselsätta henne.
 
Det är en pågående tvist gällande hävande av köp, och vi väntar på kallelse till Tingsrätten - vet dock inte hur lång väntetid det är.
 
-----
Jag skriver inte så mycket mer om processen nu eftersom det är ett aktivt/pågående ärende, men kommer ge en längre beskrivning av alla turer sedan. Men så ser det ut. Nelli går och myser i hagen, hon sköts precis som vanligt - men hon rids inte.
Malin

Anade att det var något sådant :/ hade ju samma problem med en häst jag tog över. Diffusa obehagliga symptom. Slutade dock med att jag plockade bort henne, behandling var inte på tapeten när hon stått i en hage halva sitt liv.

Svar: Det är ju inte mycket att behandla heller, finns ingen artros eller inflammationer, kotkanalen är trång -inte mycket att göra något åt.
camillajarnedal.blogg.se

CamillaBergquist.se

Usch så himla ledsen för din skull!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress