camillajarnedal.blogg.se

Söndag kväll
Länge sen sist men det är inte så mycket att skriva om just nu. Läget är oförändrat kan man väl säga.
 
Sedan sist så har det hunnits med att jag fyllt år, har varit på dop, idag varit på säljstart för ett nybyggnationsprojekt och sen har jag såklart jobbat mellan. Just nu har vi väldigt tuffa dagar på jobbet pga en specifik händelse och jag har varit "omfördelad" till en annan skola ett par dagar för att stötta upp där. Imorgon är jag där igen men ska sedan så smått återgå till mitt eget som blivit lite eftersatt de här dagarna. Behöver förbereda mig lite för på tisdag ska jag och en annan prata på APT om ett arbete vi drar igång.
 
Fredag och lördag har jag ridit Bassi, en islandshäst i stallet. Han har haft en lugn period ett tag men är nu på g igen. Har jobbat lite med att han ska kunna gå "för sig själv" och inte hänga på staketet hela tiden. Han är en speciell liten häst som inte är så lättmotiverad och kan snabbt bli lite tjurig, han är inte trög på något sätt men försöker gärna hitta på egna saker och sätter gärna upp en liten strid om man försöker påverka honom, egentligen redan innan han vet vad man vill - men sen om man är tålmodig och tydlig mot honom så släpper han till sist efter och plötsligt är det jättelätt. Som exempel: om jag vill flytta honom undan skänkeln och lägger skänkeln intill så kliver han rakt ut åt sidan och bara faller undan, och om man försöker styra upp det hela och försöker att inte flytta så brant utan mer ett steg i taget så kan han sura ihop och stanna. Samma om man skrittar innanför spåret, han ålar sig fram och tillbaka och kan stanna om man hindrar honom från att glida ut till staketet
Men som sagt, gör man om det flera gånger och har lite tålamod så funkar det bra sen. Igår blev han väldigt trevlig de sista varven i trav och trängde inte mot skänklarna utan gick mellan skänklarna jättefint.
 
Nelli fick ett höstbad idag när det var ok väder. Sedan fick hon jogga i ridhuset medan hon torkade. Vet inte vad det flög i henne idag men hon var väldigt skvättig i början och for omkring och kastade med huvudet oavbrutet. Lugnade sig dock efter en stund och var mer sig själv när vi slutade. Sedan fick hon gå ut i hagen igen. De är installade nu sedan en vecka tillbaka men är ute till 19:30-nånting.
En grej som är lite kul i hagarna är att Nelli är mycket förtjust i en islandshäst och en shettis som går i en skogshage intill henne. Hon söker sig till dem hela tiden och går hellre intill dem än intill stona på andra sidan. Det är kul för hon "känner" inte de två i skogshagen utan hon har bara bestämt sig för att hon gillar dem, på andra sidan har hon ändå de två ston som står i boxarna intill henne och de har gått i hagarna intill varandra ända sen hon kom - men hon gillar de andra två bättre :p
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress