camillajarnedal.blogg.se

1 juni
Hej hej i värmen!
Supervarm vecka igen, ligger runt 28 grader varje dag.
I början på veckan var det rätt lugnt här. Jag jobbade bara och tog det ganska lugnt sen. Red Aprilia i onsdags, svinvarmt men vi hade sån tur att det blåste lite och vinden låg precis rätt så det fläktade i paddocken. Vi jobbade på så gott det gick, hon var lite matt (och jag var väl inte superskärpt heller) men jobbade ändå på. Ska börja jobba lite mer med den förvända galoppen på henne framöver, vi klurar lite på om nån LA skulle bli aktuellt efter sommaren.
 
Igår var jag ute på Skaftö, mormor fyller år imorgon men helgen är lite tight så vi åkte ut och firade henne igår. Trevligt!
 
Idag har jag varit och ridit Calle, skulle ridit DD med men blev avlöst så blev bara Calle men det räckte rätt bra idag. De gick ut på bete nu så gick rätt snabbt där när det inte var någon mockning eller höpåsar att göra, bara kolla till vattnet. Calle jobbade på, svårast idag var vänstergaloppen - där ville han "dyka" och krulla ihop sig. Han har ganska lätt för att göra det om man inte passar sig, men idag i vänstern var det mer än annars, han bara "försvann". Men då fick jag skärpa till det lite och försöka jobba bort ifrån den känslan, blev väl inte 100% men bättre iallafall. Gjorde massor med övergångar mellan skritt och galopp, både på böjt och rakt spår, och varierade mellan att fatta samma galopp eller göra enkla byten. Gjorde även denna lilla övningen åt båda hållen.
Inte så snyggt i Paint, men visar lite iallafall. Kom i galopp, rid in på diagonalen, lägg en 10 metersvolt ut till staketet och när du kommer till X igen så galopperar du ut på den andra diagonalen. Man rider alltså i samma galopp hela tiden och fortsätter ju i samma varv. Sen kan man ju göra det på nytt direkt uppe från nästa möjliga diagonal...
I traven red jag mycket öppnor och tempoväxlingar på långsidorna, då inte en ökning längs hela långsidan utan öka/minska bara några steg i taget. Svettigt men nyttigt arbete. Calle fick en dusch efter passet och sen gick han ut och rullade sig ordentligt i hagen.
Imorgon ska jag ut dit rätt tidigt och rida ihop med Tina, då rider jag nog DD skulle jag tro.
 
På söndag ska jag ut till gamla stallet och hålla en träning och på måndag rider jag Aprilia.
 
Nästa vecka känns som att den är fullt upp, det är mycket på jobbet med ett gäng möten och grejer mån-tis som gör att jag inte kommer vara på plats hela tiden utan fara omkring (typiskt såhär när det närmar sig sommarlov, alltid massor), röd dag på onsdag - superhärligt och då ska jag nog bara njuta av vädret om det är fint. Tors-fre är jag iväg med kuratorsgruppen, vi gör samma varje år; vi åker till en kollegas sommarhus i närheten av Ullared/Gekås. Det ligger fantastiskt fint vid en sjö och huset är verkligen fint. Vi brukar ha jättetrevligt! När vi jobbat klart på fredagen svänger jag ner till Falkenberg och hälsar på Hottie. Där är även 2 små föl som då är ungefär 2 veckor (😍) och om jag har tur hinner min gamla häst Donna (som också bor där) föla innan dess så då får jag se det fölet med - hoppas!
Och helgen sen är hästig den med, passar grabbarna då när Tina är i Barcelona.
 
Full fart kan man säga :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress