camillajarnedal.blogg.se

Långa dagar
Jag är som sagt på kurs denna veckan och det blir långa och intensiva dagar. Igår kom vi iväg lite tidigare och jag var i stallet 17:30 ungefär. Idag däremot körde de full dag och jag var inte i stallet förrän 18:30 - sen när man gjort allt där, handlat, duschat, fixat mat osv så är dagen nästintill slut. Men då förstår ni, då är det hemläxa från kursen.... Sitter med den nu en stund innan sovdags. Snark på den...
 
Igår red jag Scilla på kvällen och denna gången hade vi sällskap av en av ponnyerna i stallet, lite spännande först men sen funkade det bra. Hon gick ett jättefint pass (igen), riktigt med på noterna och gjorde alla uppgifter jag hittade på åt henne. Däremot avslutade vi inte riktigt lika roligt, när jag skrittade av (för hand) så var det en av hästarna i lösdriften utanför ridhuset som travade iväg över deras grusade del, vilket hördes in i ridhuset och detta utlöste ett akut "Scilla-moment". Hon blev mycket upprörd och fick ett litet meltdown, hon kastade sig och började bocka ordentligt. Opraktiskt nog ledde jag henne bara i tyglarna så hade inte direkt mycket svängrum när hon gick loss - men jag hamnade inte vägen och tappade henne inte.
Det blev ett par såna utbrott men jag fortsatte gå med henne till hon lugnat sig och kunde gå ordentligt förbi det farliga hörnet där hon exploderat innan. Trist avslutning när hon var så himla fin under ridpasset, grämer mig lite över att jag skrittade det där sista varvet och inte gick ut ur ridhuset tidigare för då hade det inte hänt, men så är det ibland. Lärde mig i alla fall att fortsättningsvis leda henne med lina för att ha lite svängrum om det händer något. Glad att jag hade hjälm på huvudet med.
Idag longerade jag utomhus och även idag blev det explosioner, det blåste en del på kvällen så det prasslade i buskarna runt paddocken och det fanns lite att titta på - och då kokade det över. Imorgon är det lektioner på kvällen när jag kommer så det blir vilodag då, men på torsdag kör vi igen och då hoppas jag att vi kan hålla oss sansade och inte köra rodeo.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress