camillajarnedal.blogg.se

Två steg fram och ett tillbaka
Lite så är det för oss just nu. Det har ju gått om än långsamt, så stadigt framåt i jobbet med Nelli -men så körde det sig lite i förrgår och idag var hon inte heller på något strålande humör. Jag tyckte att det kändes bättre från start än i förrgår och hon tog traven ganska okomplicerat ändå. Men efter ett tag så tog det stopp och blev tjafsigt. Hon är väldigt intresserad av att dra sig mot ev publik och gå lite som hon vill. Sen har hon ett nytt trick som hon inte visat innan och det är att snurra runt runt runt. Lite som en svag westernspin - det "smarta" med det tricket är att jag inte kan göra så mycket åt det utan det är bara att vänta ut henne.
 
Vi slutade på god fot idag med, och det innebar utifrån dagens förutsättningar "bara" skritt på en volt, men en skritt där hon inte grejade utan var lugn, gick med öronen framåt och hade lite "läppstift" av skum.
Jag vet faktiskt inte vad som fått de senaste dagarna att backa så, men så är det väl ibland. Det har ju faktiskt gått bara framåt de senaste veckorna.
 
Planen är att åka iväg och "träna" på söndag. Jag skriver "träna" för det blir ju inte en vanlig dressyrträning utan det får bli efter den dagens förutsättningar. Jag skrev faktiskt till min kompis som ska hjälpa mig och sa att jag vet inte om det är någon idé att vi åker till henne eftersom vi idag var tillbaka på ruta "skritt på volt", men hon tyckte att vi skulle komma ändå så vi kan titta på henne tillsammans, och det har hon väl rätt i - vi får hjälpas åt att försöka förstå fröken Nelli och se hur man ska ta sig an henne på bästa sätt. Maken till knepig häst alltså!
Haha nä, men det är verkligen svårt när man inte riktigt vet vad som funkar, vad som skulle kunna stjälpa allt jobb och vad det är som utlöser olika reaktioner.
 
 
 
 
 
Anonym

Ha! Jag vet vem som lärt henne "The Spin" Det är förstås R som tränat western i smyg på kvällarna!Zang kunde spinna med Kristin också, uppfinningsrik dam som behöver överlistas o övertalas. Kram M

Svar: Haha jag vet! Får säga till honom att han får hitta på nåt annat att träna... mm, minns det -det är helt omöjligt att bryta när de spinner, driver man går det fortare och tar man i tygeln så lättar de...
camillajarnedal.blogg.se

Lina

Dessa ston.. vet du något om hennes historik, om hon har haft såna här ideer för sig tidigare i livet också?

Svar: Ja, hon har varit såhär tidigare med. Jag har fått tag på en tidigare ägare och den tjejen sålde henne pga att hon blev för svår...
camillajarnedal.blogg.se

Lina - olinao.blogg.se

Okej, mitt sto gör (som jag förstår av dina beskrivningar) likadant i perioder, när hon tycker att jag misskött mitt upplägg eller drar på mig en olat i ridningen hon inte gillar. Det är väldigt svårt att lista ut vad som stör henne ibland då det kan vara mycket små saker, men sedan släpper det och under de bra perioderna så är hon lättriden tack och lov. Jag uppskattar att du uppdaterar så detaljrikt som du gör, så jag kan få tips och slippa tro att jag är ensam här i världen med liknande problem.

Svar: Det är för- och nackdelar med känsliga hästar. De visar ju ofta tydligt om något inte är ok, men samtidigt kan det vara lurigt att lista ut VAD som är knas just den dagen. Jag har ju en förhoppning om att Nelli ska BLI om inte lättriden, så åtminstone enklare ;) men vägen är krokig och lång. Kul att det uppskattas, är roligt om det kan hjälpa någon att inte bli alltför nedslagen när det inte går så smidigt som man önskar.
camillajarnedal.blogg.se

Lina - olinao.blogg.se

Jag menade absolut inte att jag mår bra av att ni har trubbel!! Utan mer att jag får förståelse för att världen inte rasar för att vi har problem, för det kanske är vanligare än man tror. Jag har inte så mycket hästmänniskor runt mig med liknande problem så jag får mest höra suckar över att min häst är dum. Tur nog har jag en tränare som är på samma linje som mig i alla fall. Men jag upplever att många mest bara skriver om det bra i sin hästvärld, därför jag är tacksam för dig. Hoppas du förstår.

Svar: Jag tror vi menar samma sak - för det var så jag uppfattade dig :) -och det var det jag menade med mitt svar.
camillajarnedal.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress