camillajarnedal.blogg.se

Tredje advent
Idag startade vi tidigt, utsläpp i stallet så jag var där 06:30. Fodrade, släppte ut och sen mockade jag och fixade för Roxi innan jag åkte hem och sov en stund till.
När jag vaknat igen så fikade jag och Calle, han hade bakat brödbullar 😍 och sen tog vi fram granen och klädde den. Blev jättemysigt!
Efter lunch så stack jag tillbaka till stallet för lite motion, igår longerade jag henne lite lätt (kunde inte göra så mycket för vi var inte ensamma i ridhuset och hon var lite busig 😋) men det blev ändå en nyttig liten övning i att koncentrera sig på mig samtidigt som en annan häst gick ett pass parallellt liksom. Idag hade jag inte riktigt bestämt vad jag skulle göra men precis när jag parkerade bilen var det en från stallet som gick bort till ridhuset med sin häst (lugnt och sansat ekipage) så jag rappade på och hängde på.
Jag gjorde som jag gjort innan när jag ridit, har med linan bort ifall hon behöver busa av sig men det har gått bra utan hittills. Skrittar fram henne för hand och "känner" lite på hur hon verkar. Hästen vi red ihop med idag har hon inte sett innan och han är stor och låter en del när han kommer galopperande så hon spände till lite i början när han passerade oss men slappnade av mer efter en stund och då hoppade jag upp.
Lite småspänt i början och då blir hon lite trippig men det märks stor skillnad så fort hon spänner av, då blir hon jättefin! Travade runt på stora åttor och försökte få henne att sträcka ut halsen lite framåt, hon blir lätt lite kort så vi tränar på att variera formen. Det är lite trixigt för hon är väldigt känslig i munnen så man "har" liksom inte mycket i handen alls, det är inte helt tomt men jag vill att hon ska söka sig lite mer framåt och följa bettet mer. Så som det är idag så spelar det inte så stor roll om jag ger mer tygel, hon länger inte formen för det utan då glappar tygeln - så jag försöker att hitta den fina kontakten och sedan flytta kontakten längre fram. Vi jobbar på...
 
Nu ikväll har jag gjort en saffranspannkaka och ja, sen blir det bara lugnt och laddar för jobbveckan. Snaart lite julledigt!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress