camillajarnedal.blogg.se

Skrämselhicka
Kom ju hem från Falsterbo i torsdags kväll, på fredag morgon var jag uppe tidigt och lämnade in min bil för att aäntligen få en ny vindruta. Gick smidigt och jag hämtade den på eftermiddagen, fick tom självriskrabatt (!) på priset så det blev helt överkomligt. Råkar veta att en sån eluppvärmd ruta jag har kostar 12.000 (såg det i specifikationen förra gången jag bytte....) så är väldigt glad över försäkringen.
 
På kvällen åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår på ena bakbenet. Vi tänkte att vi för säkerhets skull tar ut och springer med henne för att se om hon ömmar för såret. Tyckte hon såg skum ut när hon gick ut ur boxen och när vi sprang blev det mycket tydligt, hon var rejält halt men inte på benet med såret utan på det andra. Verkar som att hon fastnat i något och vridit till sig eller något. Stackarn!
Hon fick ju bara gå rakt in i boxen igen, och så fick jag låna en av de andra hästarna (ägaren har 3st). Aldrig ridit honom innan så det blev ju intressant, vet att han är ganska svår så låga (inga) förväntningar. Gick inte särskilt bra, haha, men som sagt jag förväntade mig inte det heller. Får se, kanske provar honom igen och ser om jag kan hitta lite knappar, kom åt lite bättre i skritt och galopp men traven var svår. Jag fick jobba ordentligt iallafall och på lördagen hade jag träningsvärk i både axlar och ljumskar.
Var och red Calle igår, Tina är på Falsterbo. Han var trevlig igår och jobbade bra. Har ridit honom idag med och idag var vi i ridhuset (ute är väldigt hårt nu). Gick bra men sen hade vi ett otrevligt missöde. I galoppen snubblade han till, kändes som att han klev på sig själv, och blev tok-halt! Han hoppade på tre ben och satte inte ner vänster fram. Kastade mig av och förväntade mig att benet skulle hänga, att han brutit benet eller dragit av senan. Fyfan vad rädd jag blev alltså 😱  Men efter ett par sekunder ställde han ner hoven och så fick han stå stilla ett par minuter medan jag undersökte benet - men kunde inte se något alls, inga märken eller förändringar på varken hov eller ben. Efter en stund testade jag att gå och det gick bra. Ledde bort honom till stallet och spolade benet med kallvatten. Sedan fick han stå i boxen 45 min -1h och äta, undersökte benet igen efter 1h för att se om det fanns någon värme eller svullnad men hittade ingenting och sen när jag ledde ut honom sprang jag på stallplan och det såg ok ut så jag hoppas verkligen att det är lugnt, jag TROR att han fick en smäll på en nerv eller så, och att det helt enkelt gjorde skitont men inte skadade något. Tina skulle kolla honom senare idag med när hon kom tillbaka från Falsterbo. Snacka om ångest, det är alltid hemskt när det händer något med hästarna, men när man passar någon annans så är det inte så kul...
 
I veckan är det sommardressyren i Lilla Edet och ons-tors är jag där och hjälper Ylva med Alex. Hon tävlar tisdag med men bara en klass då och klarade sig själv. Hoppas det går bra för dem!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress