camillajarnedal.blogg.se

Höst!
Länge sen sist nu igen, och nu är det plötsligt höst!
 
Förra gången jag skrev så var vi ju igång efter Filles vila men det höll bara ett par dagar. På helgen den veckan så fick jag ett samtal på kvällen (aldrig bra!) och då hoppade Fille på tre ben. Full fart ut till stallet och där visade det sig att han vridit en sko och trampat in kappan + ett par sömmar i hoven. Det satt fast och gjorde såklart jätteont. 
Min supersnälla hovslagare kom ut och hjälpte oss, det såg ändå rätt ok ut men blev ändå gips och boxvila.
Han var riktigt halt de första dagarna, sådär halt så att han hoppade runt även inne i boxen... efter en vecka togs gipset bort och han skoddes med en sula och fick gå ut igen. Sen har han stadigt blivit bättre men hältan syntes i en hel månad - och nu vid senaste skoningen syntes det att han haft en hovböld trots allt. Han har inte blivit sådär akut halt som de ofta blir utan har varit oren i ena varvet, så det har varit en sån där böld som läckt lite hela tiden - pyspunka! Men - nu är den rensad och klar, och han är skodd med sula även denna gång för att skydda.
 
Jag har ridit lite och han känns fin, så nu är vi på g igen. Jag har även kommit på en liten lösning för mitt uteridningsproblem (vi har dåliga uteridningsmöjligheter - och för att träna uteridning med en treåring är det VÄLDIGT dåligt då man måste gå en del på en vältrafikerad 70-väg med mycket tung trafik och motorcyklar). Jo - jag har hittat en liten slinga inne på lösdriften där man kan rida och klättra! man får preppa lite och stänga av så inte hingstflocken kommer farande, och så får det vara lite torrt väder då det annars blir väldigt blött/halt, men annars var det super. Det är en kort slinga som tar ca 5 min bara, men då får man gå flera varv bara. Det är en raksträcka som går att trava fram och tillbaka på, en kuperad backe uppför, lite stockar att kliva över och sen en nedförsbacke. Har bara hunnit rida där en gång men det gick super! Fille var så duktig och gick helt ensam utan att tveka. 
 
Annars så är min plan att relativt snart åka iväg med honom på "träning", få lite ögon på oss och träna på att rida någon annanstans. 
 
Vi har även dragit igång skolan för tvååringarna i stallet och håller på med träns- och sadelvänjning. Alla har haft träns på sig och 4 av 5 har haft sadel. Jätteduktiga allihop! Mest imponerad än så länge av den som är blygast av dem alla, han var tom svår att få på grimman på innan sommaren - nu hade han sadel utan att röra ett öra. Tuffing! Jobbade med en igår och han var ascool med tränset, jag kunde gå in i boxen och tränsa honom lös - bara att ta på tränset precis som på en vuxen häst. Och detta var andra gången han hade träns... 
 
Blir nog en spännande höst med alla hästarna!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress