camillajarnedal.blogg.se

Gårdagens träning
Igår var vi ute på tur igen. Träningsdags!
Lastningen gick riktigt bra när vi skulle åka, precis så lugnt och fint som man vill ha det (hon springer inte på av sig själv än, men denna gång fick hon stanna vid rampen, titta lite och sen traskade hon bara på).
Vi körde på samma upplägg som de andra gångerna, att Tina rider först och sen jag i slutet. Igår släppte hon inte riktigt igenom lika bra som förra gången men den var ändå mindre stök, bara enstaka gånger rumpan lättade. Det blev en del galoppjobb - just fattningarna är kritiska men när hon kommit igång och rullar i galoppen så galopperar hon som fasen. Det går lite fort men det är ju ok så länge hon är såpass avslappnad att hon inte slår. Förresten, förutom galoppfattningarna är det övergångar över lag som är svårt och hon blir spänd av. Både övergångar "uppåt" och "nedåt". 
 
Sen satt jag upp i slutet och red en stund jag med. Jag kan märka att när Tina ridit före är hon lite mer spänd när jag sitter upp än när jag ridit själv hela tiden, och det tror jag hänger ihop med att Tinas ridning är lite mer intensiv än min - hon är väldigt schysst mot Nelli men hennes "snabbhet" och stadighet ställer lite högre krav på Nelli och då tror jag hon varvar upp lite för det. Men Tina hjälper mig och rider för att jag inte är helt bekväm med galoppen än så där får jag ta "det onda med det goda" - jag får lite extra spänning men hon blir galopperad och kommer över den tröskeln, det blir lite mer avdramatiserat för varje gång. När vi jobbat lite mer med den kommer jag rida själv och istället bara ha henne som tränarhjälp från marken.

Som sagt, jag red lite i slutet och fick galopperat i det svåra högervarvet. En tjafsig första-fattning men nästa var helt smärtfri. Noterbart var att igår gjorde hon bättre fattningar till höger än vänster, både för mig och Tina - och höger har varit avsevärt svårare innan. Kan det vara så att hon jämnat ut sig lite tro? Att hon "byter sida"... 
Jag red inte så länge utan kände bara lite på henne i slutet och tog en galopp. Sen skrittade vi av och åkte hem så hon fick gå ute ett par timmar till. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress