Måndag - och vi går in på sista semesterveckan

/ Allmänt
ojoj, den rubriken satt långt inne att skriva. Svårt att fatta att jag börjar jobba igen på måndag :O Denna semestern har verkligen rusat iväg, men det är ju i och för sig inte så konstigt - har ju hunnit med både en vecka på Falsterbo och en vecka i Skottland. Denna veckan blir mycket lugn iallafall, ska bara ladda batterierna.

Idag har jag varit iväg och bokat in service för bilen, alltid lika kul... Men denna gången ska jag få den gratis då de klantade sig sist. Åkte sen till stallet och fyllde på vatten hos Nelli, duschade henne i flugmedel och sen smörjde jag lite prylar. Longerade Nelli igår och i förrgår så därför gjorde jag inget sånt idag.

Med Nelli så händer det inte så mycket just nu, hon rids inte så vi är väl lite uttråkade båda två (men jag sysselsätter henne så gott jag kan) - jag kommer att förklara närmare vad som händer senare men inte just nu när det så att säga är aktivt.

Del 3: Famous Grouse och Perth

/ Allmänt
Som jag nämnde innan hade vi lite krångel med rummet, och det fortsatte. På tisdagen bytte vi rum till ett tredje på samma hotell pga att det rummet vi hade var bokat. Fick ett rum som nog hade en och annan mögelfläck under heltäckningsmattan om man säger så. Blä.
Onsdag morgon vaknade vi till ösregn och det var en nästan decimeterdjup sjö utanför hotelldörren som man fick trixa sig förbi för att komma till bilen.
Denna dag blev det inomhusaktivitet och vi åkte till staden Crieff och besökte Famous Grouse, Whiskeydestilleri. Intressant faktiskt att se processen och hela hantverket - de gjorde det mesta för hand fortfarande.

Efter detta brummade vi vidare till Perth, och där startade boendeprocessen om igen. Vi hade kollat upp ett gäng hotell och så gick vi runt och kollade läget. Bilen var avlämnad i ett parkeringshus och där fick den bo de kommande två dagarna (och jag drömde mardrömmar om att någon skulle sabotera bilen...). Vi människor fick till sist bo på the Salutation Hotel, och även här var det jag och Calle som fick det knasiga rummet. Vårt rum var som en bunker, det var återigen 100 grader varmt men som grädde på moset var det ett liiiiiitet halvfönster liksom, så det var ja - som att kliva in i en bunker. Lite gnäll senare hade vi ett rum med normal temperatur och normalt ljusinsläpp. Onsdagskvällen blev lugn, vi fokuserade mest på boende och sedan middag på en trevlig pub - Twa Tams.
Torsdagen delade vi på oss och resesällskapet gick på en vandring till medan jag och Calle vandrade runt i staden. Vid lunchtid möttes vi upp och köpte med oss mat som vi åt i en park.

Dagens aktivitet blev ett besök på The Black Watch Castle & Museum. The Black Watch (The Royal Highland Regiment) är det skotska regementet och går långt tillbaka i tiden. När vi kom dit så hade de guidade turerna slutat för dagen, men då ryckte Gordon in. Gordon var en äldre herre som var volontär på muséet, och han tog på sig att ta oss fyra på en egen guidad tur. Turen ska ta en timme men vi fick nästan två timmar. Gordon var mycket engagerad i The Black Watch ;) Mycket bra tur iallafall och vi skrattade mycket på vägen.

Torsdagskvällen avrundades på Pig'halle, en fransk restaurang.

Och sen, ja sen var det dags att packa sina prylar och fredag morgon styrde vi kosan tillbaka till Edinburgh och hyrbilsfirman. Där var det en skräckinjagande man som undersökte varenda millimeter av bilen och hade han haft en lupp så hade han lätt använt den. Vi blev godkända iallafall och släpptes iväg till flygplatsen i en taxi. Landade i Göteborg vid 15:40 och ja, nu är jag hemma i vardagen igen. En sista semestervecka och sen drar jobbet igång.

Del 2: Stirling och Callander

/ Allmänt
På måndagen startade vi med vandring upp för berget mot Arthur's Seat. Vi gick inte ända upp pga tidsbrist men vi kom ganska högt ändå.
När vi var nere igen lämnade vi lägenheten och drog våra väskor genom staden till stället där vi skulle hämta ut hyrbilen. När vi kom dit så fick vi en annan bilmodell än den det var sagt från början (detta var samma kategori som den vi skulle haft - men en annan sort, och med mindre bagage.....). Tight att få in fyra vuxna med bagagde i bilen men med lite pusslande så gick det och vi gav oss ut i vänstertrafiken med mig bakom ratten. Traumatisk upplevelse, kan säga att 10 års högerkörning sitter rätt bra i ryggmärgen, men iväg kom vi och fick krånglat oss ut ur huvudstaden...

Rullade mot Stirling och Stirling Castle.

(Enhörningen representerar den skottska kungaätten)

Efter besöket på slottet var det dags att börja jaga boende och vi tittade på kartan och valde en ort som hade många B&Bs. Callander föll valet på och vi åkte dit och började helt enkelt beta av ställena ett efter ett tills vi hittade något som hade rum.
Haha, jag och Calle har haft lite otur med våra rum och det började redan här. På det hotell vi fick rum på startade det med att vårt rum var 100 grader varmt... Och elementet hade fastnat så vi fick ett annat rum. Det rummet var bättre men när vi skulle sova upptäckte vi att lampan blinkade konstant, någon form av felkoppling så det var som ett disco i rummet hela natten. Suck.
På tisdagen åkte vi till Loch Achray - en sjö i naturreservatet Trossachs. Där stod det paddling på schemat och vi tillbringade en dryg timme ute på en helt stilla sjö. Underbart!
Efter den uppladdningen var det dags att snöra på sig skorna och vandra. Två vandringsleder hann vi med, varav den ena var "medel" i svårighet. Hm, mina ben sa något annat. Pust! Det var mycket uppför kan jag säga :p men det var värt det när man väl släpat sig upp och fick se utsikten. Wow.

På kvällen njöt vi av solen nere vid floden och såg regnet komma över berget.