camillajarnedal.blogg.se

Köpa föl?

Tror det är rätt många som då och då drömmer om att köpa ett föl. Att köpa ett föl och forma det alldeles själv.
Vi gjorde det. När jag var 17 år (så det är ett tag sedan) spontanköpte vi ett föl som projekt när min dåvarande häst var skadad. Hon var halt i flera omgångar och vi visste inte om hon skulle bli frisk eller inte. Det blev hon :p

Jag minns att mamma hittade en annons i Ridsport om ett föl till salu. Det fanns ingen bild men det lät väldigt bra. Vi gick in på stuteriets hemsida och där var det bild på henne. Och ja, vi föll direkt.
Fölet var från ett väletablerat stuteri, mamman hade flera meriterade avkommor, fölet var visat med 50p på fölvisning (9or på trav och typ). Vi åkte och tittade på henne när hon var 6 månader, och förutom att hon var snygg och rörde sig super så hade hon ett väldigt tilltalande temperament och vi bestämde oss direkt. Hon fick gå kvar ett par månader hos uppfödarna och hon hämtades sedan dagen innan julafton när hon var 9 månader. Vi äger henne fortfarande – 12 år senare. Fölet är Hottie.

 

Första bilderna vi såg på henne

 

Som sagt, detta var ett ganska spontant köp, och att köpa föl är en ganska stor chansning. Köpa föl kan vara fantastiskt roligt och ett superkul projekt – men romantisera det inte för mycket (säger jag som ändå gjort det själv). Du har ingen aning om vad du får i slutändan. Köper du en treåring så kan du åtminstone sitta upp på den och få ett hum om vad det är för häst. Däremot den dagen du sitter upp på din nu uppvuxna fölunge är det som att du sitter upp på en helt ny häst även om du haft hästen i 3 år. Nu sitter du upp på ”ridhästen” Fölis och har du tur passar ni ihop.
Jag tycker att många bara verkar tänka, åååh ”forma sin egen häst, ett oskrivet blad som ingen förstört”. Nej, det är klart, men nu är det DU som ska se till att inte förstöra den och låta den få några problem/oönskade små talanger. Jag själv hade tur och fick ett föl som var väldigt enkelt i det mesta, ett nybörjarföl ;) Gjorde allt själv med henne och det gick ändå enkelt, men det är ju ingen garanti liksom att det ska gå så enkelt.

 

Alltså jag säger inte ”KÖP INGET FÖÖÖÖÖÖL”, jag menar – jag gjorde det ju själv och det blev bra, men jag vill bara trycka på att inte romantisera det; det är inte lättare att forma ett föl (eller ja, formar gör du -på gott och ont) – det är istället ett ansvar att ”göra en sund och trevlig häst” på egen hand och det är en rätt lång väg från föl till ridhäst där det kan hända mycket på vägen – och bara för att man uppfostrat den själv/ridit in själv betyder inte det att detta kommer vara ”min” skräddarsydda häst utan den dagen man börjar rida kan det visa sig att denna hästen är en helt annan typ ridmässigt än vad jag vill ha – och därför kan det vara minst lika kul att köpa en åtminstone insutten unghäst, de är fortfarande bebisar de med men går åtminstone i förskolan ;)

 

Om man nu ska köpa ett föl, vad ska man titta på då?
När man tittar på föl så ser du ju bara fölet i sig, du har inte någon aning om hur den "är" som ridhäst så där får man börja kika på lite andra saker än när man provrider en häst (som man kan känna på).

Har mamman haft föl tidigare? Vad blev det? Mammans syskon?
Många tittar bara på pappan, och den är viktig den med och ofta finns det lite mer information där - men glöm inte mödernet, det är minst lika viktigt. Om inte annat så är det hälften.
Föl växer olika och ojämnt, och de kan vara rent av skitfula i perioder. Tänk på det - det kan vara så att just när man tittar på fölet så är det i en växtperiod och ser ut som en dragster XD
Är fölet hanterat mycket? hur är det att hantera? Fölet ska ju inte vara som en vuxen häst, men verkar den sunt nyfiken - finns det ett intresse för människan och förtroende?

 

Sedan - ska det kännas rätt såklart. Det är dyrt, och stundtals långtråkigt att vänta in ett föl - då ska det vara en individ som du verkligen vill vänta på.

 

Här kommer lite bilder på min fröken, från nyfödd till vuxen

 
 
 
som 1-åring
 
fyraåring
 
vuxen
 
 
kort

Så vacker hon är både som föl och vuxen ❤️ Själv har jag köpt tre föl, två av dem har jag "uppfostrat" för att bli säkra hästar till min dotter. De kördes in först, var med mig som "handhästar" när jag red. Det är ingen enkel uppgift och man måste ha lärt sig en hel del innan man tar sig an uppgiften...

Svar: Visst är hon <3 Precis, jag tycker många gånger att "folk" lever i nån liten Min Häst-bubbla och tror att "åååh, ett föl är bara att forma precis som jag vill ha den". Det är roligt att jobba med föl och unghästar, och jag säger inget annat - vill bara att man tänker en gång till och inte tror att det på något sätt är lättare än något annat.
camillajarnedal.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress