camillajarnedal.blogg.se

Fredag <3
Äntligen fredag, har verkligen längtat efter helg hela veckan :p
Idag sitter jag med lite träningsvärk sen gårdagens ridning. Ponnyn jag red är en välutbildad och erfaren herre, men jag måste säga att det inte är likställt med att de behöver vara enklare. Han krävde ridning hela tiden för att det skulle bli bra och gjorde inte mycket gratis, men när jag gjorde rätt så var han riktigt fin. Kul att sitta på en så välutbildad ponny ändå och kunna trimma lite. Han var lite stum i ena sidan men med mycket galopp och gymnastik släppte det. Jobbade mycket med öppnor och enkla byten, och galopp över lag då han behövde få galoppera igenom kroppen för att komma loss ordentligt.
 
Nelli var lite tjock i ett bakben, i förrgår hittade jag ett litet sår på det benet så jag misstänker att det var pga det. Jag tvättade benen på henne och sen promenerade vi för att ha igång cirkulationen. Passade på att ha lite markövningar med henne när vi ändå promenerade och det tyckte hon nog var lite spännande för hon var väldigt "med" hela tiden.
Hon hade även lyckats dra av en av bukgjordarna på täcket under natten, men jag löste det bra. Täcket har 3 gjordar och min gamla häst Calle drog av den bakre gjorden för längesen, så jag har bara använt mittengjorden och den främre. Nu drog Nelli av mittengjorden och jag blev lite uppgiven "jaha, vad gör jag nu då? kan ju inte bara ha en gjord...", men efter att ha undersökt täcket visade det sig att bukgjordarna är fästa på täcket på ett lite annorlunda sätt med ett "dubbelknäppe" med kardborre, och det bakre fästet hade sin kardborredel kvar (mittenfästet hade hon ryckt loss från täcket helt) och jag kunde därför fästa mittengjorden i det bakre fästet så det blev som ett vanligt två-gjords-täcke. Haha, långt utlägg om mina täckesgjordar men jag blev så himla nöjd när jag upptäckte att det gick att laga så enkelt. Tack Horseware för det smarta fästet!
 
Fredag idag som sagt, och jag längtar efter helg och sovmorgon. På söndag ska jag åka och titta på en kompis som tävlar, trevligt nog så startar hon inte förrän 15:30 och 16:55 så då hinner man med en massa saker innan.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress